Pod pirátskou vlajkou vzhůru za dobrodružstvím!

Fregata

22. července 2008 v 16:44 | Áďa |  Lodě
Fregata
Název fregata byl odvozen od malých rychlých plachetnic, které byly vyvinuty francouzskými korzáry počátkem novověku v okolí Dunkerque. Fregata jako klasický typ třístěžňové lodi měla řadu variant měnících se podle účelu a doby v 17. až 20. století. Fregata byla až do poloviny 19. století především válečným plavidlem a všechny obchodní verze fregaty měly takovou výzbroj, že se válečným velmi přibližovaly. Teprve kolem 19. století válečná galéra z moří téměř mizí a zůstává pouze její obchodní varianta.


Trup fregaty byl založen na rovném kýlu a měl hruškovitý tvar. Výškově byl trup rozčleněn na řadu palub, které sloužily většinou k umístění lodních baterií. Kloun (galion) byl ještě v 18. století silně vyvinut, avšak postupně se jeho velikost zmenšovala, až se z něj v průběhu 19. století stal pouze ozdobný prvek. Původní členité palubní nástavby rovněž mizí a na přelomu 18. a 19. století jsou nahrazovány jednoduchými nástavky na přídi a zádi. Původní výrazné výtvarné ztvárnění lodi, zejména příďových a záďových partií, s postupem času odpadá a ke konci éry válečné verze fregaty se omezuje jen na kloun a kormu. Výzbroj fregaty byla mohutná již od prvopočátku jejího vzniku, avšak až koncem 18. století dostala určitý řád. Původní parametry výzbroje, tj. 14 až 20 děl, 50 až 60 mužů posádky a nosnost okolo 200 tun, byly postupně zvyšovány. Ve vrcholné formě měla nejnižší třída fregat 24 až 36 děl a nosnost okolo 600 tun. Střední třída byla vybavena nejčastěji 56 až 80 děly při nosnosti okolo 1000 tun. Nejvyšší třída měla přes 100 děl, nosnost 1500 tun i více a posádku přes 1000 mužů. Délka trupu se pohybovala od 40 do 80 metrů, šířka od 10 do 20 metrů a výška od 7 do 10 metrů. Ponor dosahoval zpravidla 4 až 6 metrů. Poměr délky trupu k šířce byl přibližně 4 : 1.
Stěžně fregaty měly po celou dobu téměř neměnno skladbu a formu. Přední a hlavní stěžeň byly vždy třídílné (peň a dvě čnělky), zadní stěžeň byl původně dvoudílný, později rovněž třídílný. Čelen dosahoval značných rozměrů a vybíhal daleko před klounovec. Původně byl jednodílný, později dvoudílný. Oplachtění fregaty vynikalo svou mohutností s převládajícími příčnými (ráhnovými) plachtami. Tyto plachty byly na dolní části zadního stěžně doplněny nejprve latinskou plachtou, která byla později nahrazena klasickou vratiplachtou. Plachty na čeleni, zpočátku dvě blindy, byly postupně doplňovány kosatkami, až posléze blindy zcela vymizely. Oplachtění bylo rovněž postupně doplněno stěhovkami umístěnými mezi stěžni.
Fregata v současnosti
V moderním vojenském názvosloví je fregata malá, všestranná a spolehlivá loď. Je mnohem menší než torpédoborec. Jejím hlavním úkolem je boj s ponorkami a doprovod konvojů či obojživelných výsadkových svazů.
Soubor:Royal Navy Type 42 Destroyer Batch 3 silhouette.png
http://www.jollyroger.com.pl/fregata.jpghttp://www.sapere.it/tca/minisite/scienza/nautica/img/n_fregata.jpg
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Zajímáš se o pirátství?

Jasně, je to super 71% (213)
je to docela zajímavé 13.7% (41)
tak trochu 6.7% (20)
spíš ne 3.3% (10)
ne, nezajímá mě to 3.3% (10)
něco jiného 2% (6)

Komentáře

1 Nikča Nikča | Web | 22. července 2008 v 22:10 | Reagovat

Ahojky, koukněte se prosím na můj blog...

2 Petra a Terka  (pirátky) - SB  : * Petra a Terka (pirátky) - SB : * | Web | 24. července 2008 v 15:37 | Reagovat

zajímavé...Ahoj prosím hlásni pro Petra a Terka (pirátky) tady http://nabrezni31.blog.cz/0807/sonb-sbecek-1-kolo#komentare

Sorry za reklamu

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama